• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta 

    Besökstider:
    Måndag kl. 09:00-16:30
    Tisdag kl. 11:00-16:30
    Onsdag kl. 09:00-16:30
    Torsdag kl. 09:00-16:30
    Fredag kl. 09:00-15:00

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Avesta kommuns service fortsatt i topplacering bland företag

Publicerad: 2020-04-23, kl 16.21

Avesta kommuns service är fortfarande topprankad och hamnar på 7e plats i en årlig undersökning genomförd av Stockholm Business Alliance (SBA) och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

Ett stort tack till alla företagare som genom att svara på enkäten hjälper till förbättrad service i kommunen!

Varje år mäter Stockholm Business Alliance och Sveriges Kommuner och Regioner företagarnas upplevelse av kommunernas myndighetsutövning.

97 av Avestas företagare har svarat på årets enkätundersökning, som bygger på 2019 års ärenden inom bygglov, markupplåtelse, livsmedelskontroll, serveringstillstånd, miljö- och hälsoskydd samt brandskydd. (På resultatsidan redovisas staplar med 7 svar eller fler men för rankingen krävs det sedan 2016 minst 12 svar samt åtminstone 40 % svarsfrekvens, därför kan visa områden utgå såsom i det här fallet mark).

Företagarna får bland annat svara på frågor kring effektivitet, bemötande, tillgänglighet och rättssäkerhet, se diagrammet Serviceområden här intill för mer information. Mätningen för 2019 visar att Avesta tappar en placering (från plats 6 till plats 7), men håller sig alltså fortfarande kvar i topp 10.

- Viktigt och bra och ett gott kvitto till alla medarbetare.  Ett gott företagsklimat är så viktigt för kommunens utveckling. Sjunde plats i landet är toppklass och det är vad vi ska vara i Avesta kommun!
Lars Isacsson, kommunstyrelsens ordförande

Mätningen visar att Avesta förbättrar sitt resultat i två av fem kategorier. Från fjolårets mätning är det bygglov och serveringstillstånd som klättrar. Tre av fem kategorier får mycket högt betyg och kategorin miljö- och hälsoskydd sjunker mest.  

Det här är NKI-rankingen
Den årliga NKI-rankingen (Nöjd Kund Index) är en kundundersökning från Stockholm Business Alliance, SBA, och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. Ett gott företagsklimat gynnar företagande, bidrar till fler arbetstillfällen och stärker kommunens skatteunderlag.

Kommunernas service är en viktig del hur företagsklimatet uppfattas. Undersökningen av 2019 års myndighetsutövning besvarades av 97 företagare i Avesta, vilket motsvarar 46 procent av de tillfrågade.

NKI mäts enligt följande betygsskala:

  • >80 Mycket högt
  • 70-80 Högt
  • 62-69 Godkänt
  • 50-61 Lågt
  • <50 Mycket lågt

Totalt resultat i 2019 års mätning: 80

Avestas resultat fördelat per myndighetsutövning (fjolårets resultat inom parantes):

  • Brandskydd: 82 (88)
  • Bygglov: 83 (79)
  • Livsmedel: 80 (81)
  • Miljö- och hälsoskydd: 66 (83)
  • Serveringstillstånd: 79 (78)