• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Handläggare och mottagning på försörjnings-och sysselsättningsenheten.

    Telefon: 0226-64 53 44 (receptionen)
    Telefontider:

    måndag, onsdag, torsdag och fredag  kl 08.30–09.30

    tisdag kl 13.15–14.30

    E-post: forsorjningsstod@avesta.se

    Besöksadress: Markusgatan 25, Avesta

    Postadress: Omsorgsförvaltningen, Box 23, 774 21 Avesta

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta

    Öppettider:
    Måndag, Onsdag, Torsdag kl. 09:00 - 16:30
    Tisdag kl. 11:00 - 19:00
    Fredag kl. 09:00 - 15:00

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Ekonomiskt bistånd / försörjningsstöd

Du som är 18 år och äldre kan ansöka om ekonomiskt bistånd. Är du yngre så är det dina föräldrar som ska försörja dig tills du avslutar dina studier på gymnasiet. Om de inte kan försörja dig, kan de ansöka om stöd hos socialtjänsten.

Rätten till ekonomiskt bistånd eller försörjningsstöd som det vanligtvis kallas regleras i Socialtjänstlagen. Försörjningsstödet är individuellt behovsprövat och du måste göra en ansökan. Lever du tillsammans med make/maka/partner måste ni ansöka tillsammans.

Din ansökan om ekonomiskt bistånd handläggs alltid så snabbt som möjligt, men du får alltid räkna med en väntetid innan beslutet kan fattas. En handläggare utreder din ansökan och tar reda på, om dina inkomster överstiger eller understiger normbeloppet och orsaken till din ansökan. Handläggaren gör en bedömning av hela din situation och du får ett beslut om din rätt till ekonomiskt stöd.

Om du blir nekad försörjningsstöd kan du överklaga till Förvaltningsrätten. Handläggaren berättar för dig hur det går till och kan hjälpa dig med överklagandet.

Självklart är att du har ett eget ansvar och att du efter bästa förmåga bidrar till din försörjning.

Så här ansöker du

Det finns två sätt att ansöka om ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd. Det ena sättet är genom vår  e-tjänst  eller fylla i en blankett för nyansökan/återansökan.

Nyansökan

Om ni ansöker för första gången, eller ansöker efter att ha varit självförsörjande en tid – ska ni göra en nyansökan.

Ni ansöker via vår e-tjänst eller skriver ut en komplett ifylld blankett nyansökan och kontaktar vår mottagning inom tre dagar för att er ansökan ska kunna behandlas. Om ni inte tar denna kontakt kommer er ansökan att avslås.

I kontakten med mottagningen får ni mer information om hur er ansökan behandlas och vilka handlingar som ska lämnas in. Se nedan Ansökningshandlingar, nyansökan.

Återansökan

Om ni ansöker och redan har en pågående kontakt med en handläggare – så ska ni göra en återansökan.

Ni ansöker via vår e-tjänst eller skriver ut en komplett ifylld blankett återansökan. Om ni ansöker via e-tjänst får ni en kvittens att ansökan är inkommen till socialtjänsten. Om ni ansöker via blankett ska denna lämnas in till socialtjänstens reception (brevlåda i väntrummet) eller skickas via post.  

Ni behöver normalt inte bifoga några handlingar med er återansökan.  Se nedan Ansökningshandlingar, återansökan.

Blanketter finns även att hämta på socialtjänstens reception.

 

För mer information om ekonomiskt bistånd, socialstyrelsen.se

Senast granskad 19 oktober 2018.