• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Handläggare för försörjningsstöd och sysselsättning, tel: 0226-64 53 44 (receptionen)
    Telefontider: måndag, onsdag, torsdag och fredag  kl 08.30–09.30, tisdag kl 13.15–14.30

    E-post: omsorg@avesta.se

    Besöksadress: Markusgatan 25, Avesta

    Postadress: Omsorgsförvaltningen, Box 23, 774 21 Avesta

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta
    Besökstider:
    Måndag kl. 09.00–18.00
    Tisdag kl. 11.00–18.00
    Onsdag–torsdag kl. 09.00–18.00
    Fredag kl. 09.00–15.00

    Sommaröppet 11 juni - 10 aug:
    Måndag, Onsdag, Torsdag kl. 09:00 - 16:30
    Tisdag kl. 11:00 - 16:30
    Fredag kl. 09:00 - 15:00
    Lunchstängt alla dagar kl. 12:00 - 13:00

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Ekonomiskt bistånd / försörjningsstöd

Du som är 18 år och äldre kan ansöka om ekonomiskt stöd. Är du yngre så är det dina föräldrar som ska försörja dig tills du avslutar dina studier på gymnasiet. Om de inte kan försörja dig, kan de ansöka om stöd. 

Rätten till ekonomiskt bistånd eller försörjningsstöd som det vanligtvis kallas regleras av Socialtjänstlagen. Försörjningsstödet är individuellt behovsprövat och du måste göra en ansökan. Det är viktigt att din ansökan är komplett ifylld och att alla handlingar som behövs är bifogade. En handläggare utreder din ansökan och tar reda på, om dina inkomster överstiger eller understiger normbeloppet och orsaken till din ansökan. Handläggaren gör en bedömning av hela din situation och du får ett beslut om din rätt till ekonomiskt stöd. Om du blir nekad försörjningsstöd kan du överklaga till Förvaltningsrätten. Handläggaren berättar för dig hur det går till och kan hjälpa dig med överklagandet.

Självklart är att du har ett eget ansvar och att du efter bästa förmåga bidrar till din försörjning.

Så handläggs ditt ärende

Din ansökan om ekonomiskt bistånd handläggs alltid så snabbt som möjligt, men du får alltid räkna med en väntetid innan beslutet kan fattas. Det är viktigt att ansökningsblanketten är komplett ifylld och att alla handlingar som behövs är bifogade. I vissa fall kan din ansökan om bistånd avslås för att du inte lämnar begärda uppgifter eller handlingar. En ny ansökan om försörjningsstöd görs för varje månad. Varje ansökan måste vara fullständigt ifylld och underskriven.

Den som utreder ditt behov av försörjningsstöd har rätt att kontakta Försäkringskassan, Skattemyndigheten, Centrala Studiemedelsnämnden, Arbetsförmedlingen, arbetslöshetskassan för att hämta uppgifter om din ekonomi om det är nödvändigt för utredningen. Dessutom kan uppgifter hämtas från bil- och företagsregistret. Handläggaren utreder även om ditt behov av ekonomiskt stöd kan tillgodoses på annat sätt.

Vad händer om jag lämnar felaktiga uppgifter?

Alla förändringar i dina inkomster, liksom familjeförhållanden, ska meddelas till handläggaren under den tid du får ekonomiskt stöd. Om du fått ekonomiskt stöd på grund av att du lämnat felaktiga uppgifter ska stödet betalas tillbaka. Om du medvetet har lurat socialtjänsten betraktas det som misstänkt bidragsbrott och kan leda till polisanmälan.

Provberäkning

Med hjälp av provberäkningen kan du få reda på om din ekonomi ligger över eller under nivån på försörjningsstöd. Beräkningen bygger dels på riksnormen, dels på uppgifter om din ekonomi som du själv matar in.

Senast granskad 01 februari 2018.