• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta

    Öppettider:
    Måndag kl. 09:00 - 16:30
    Tisdag kl. 11:00 - 16:30
    Onsdag kl. 09:00 - 16:30 
    Torsdag kl. 09:00 - 16:30
    Fredag kl. 09:00-15:00

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Stadigvarande serveringstillstånd

Om du har en verksamhet där du regelbundet planerar att servera alkohol behöver du ett stadigvarande serveringstillstånd, det vill säga ett tillstånd som gäller tills vidare. Exempel på verksamheter som behöver stadigvarande tillstånd är restauranger och cateringföretag som erbjuder alkoholdrycker.

Ett stadigvarande serveringstillstånd kan avse servering året runt eller årligen under en viss tidsperiod (säsongstillstånd). Stadigvarande serveringstillstånd gäller tillsvidare. Kommunen får dock om det finns särskilda skäl begränsa tillståndets giltighet till viss tid.

Nedan beskrivs vilka villkor som den sökande och lokalen för servering bör uppfylla, samt hur du går vidare och gör din ansökan.

Vad krävs av den som söker?

För att kunna beviljas ett serveringstillstånd måste den som söker: 

  • vara personligt och ekonomiskt lämplig, det vill säga vara ekonomiskt skötsam.
  • inte ha ett brottsligt förflutet.
  • ha kunskaper i alkohollagstiftningen, vilket prövas genom ett skriftlig prov. 
  • kunna verifiera hela finansieringen av en verksamhet.
  • ha rätt att disponera den lokal samt tillhörande lokaler och kök som sökande avse bedriva sin verksamhet i, det vill säga serveringsstället.

Vad gäller för lokalen som tillståndet avser?

  • Serveringsstället måste ha ett eget kök i anslutning till serveringslokalen och tillhandahåller lagad eller på annat sätt tillredd mat. Gästerna ska kunna erbjudas ett varierat utbud av maträtter, för-, huvud- och efterrätter. Efter klockan 23.00 får matutbudet begränsas till ett fåtal enklare rätter. Det är dock inte tillräckligt med chips, nötter etcetera.
  • Det ska finnas lämpligt antal sittplatser för matservering. Eventuell drinkbar skall vara belägen i nära anslutning till matsalen och får endast ta i anspråk en mindre del av serveringsställets totala yta.
  • Lokaler som används för stadigvarande servering till allmänheten och slutna sällskap ska vara godkända av räddningstjänsten från brandsäkerhetssynpunkt.

Hur går jag vidare och påbörjar min ansökan?

Avesta kommun använder e-tjänst för ansökan om serveringstillstånd.

De bilagor som ska vara med i ansökan finns under E-tjänster och blanketter. Obs! Alla bilagor som är aktuella behöver vara ifyllda och klara innan du påbörjar själva E-tjänsten. Börja därför med att läsa dokumentet "Checklista och anvisning för stadigvarande serveringstillstånd" som finns här nedan. Där anges vilka blanketter du behöver samt hur de ska fyllas i.

Ansökningsavgiften för ett nytt stadigvarande serveringsstillstånd är 12 500 kr och ska vara inbetalt till innan ärendet börjar handläggas. Ansökningsavgiften betalas in på bankgiro 337-8841. Det är viktigt att talongen märks med: Ansökningsavgift för serveringstillstånd id 31180 konto 31183.

Senast granskad 17 oktober 2019.