• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30.
    Lunchstängt kl. 12.00–13.00.

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta
    Besökstider:
    Måndag kl. 09.00–16.30
    Tisdag kl. 11.00–16.30
    Onsdag–torsdag kl. 09.00–16.30
    Fredag kl. 09.00–15.00
    Lördag kl. 10.00–14.00

    Ställ en fråga

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Dödsfall och begravning

När en person avlider ska dennes ekonomiska situation utredas och avslutas genom en bouppteckning eller dödsboanmälan inom tre månader efter dödsfallet.

När en person avlider ska dennes ekonomiska situation utredas och avslutas genom en bouppteckning eller dödsboanmälan inom tre månader efter dödsfallet. 

Vid ett dödsfall är det viktigt att veta att man inte har rätt att betala andra räkningar än begravningsfakturan innan dödsboets ekonomi är klarlagd. Autogiron ska därför avslutas snarast.

Den kostnadsfria dödsboanmälan hjälper vi till med om:

  • Dödsboets tillgångar maximalt uppgår till 5000 kronor efter att begravningskostnaderna är betalda.
  • Dödsboet inte äger någon fast egendom.
  • Det gäller enklare värderingsfrågor vilket undersöks vid ett hembesök.

En dödsboanmälan ersätter en bouppteckning.

Om du behöver hjälp med en dödsboanmälan kontakta en av kommunens behöriga dödsbohandläggare snarast.

Dödsbohandläggaren behöver följande handlingar för att utreda förutsättningarna för en dödsboanmälan (lista).

Begravning

Om dödsboets tillgångar inte räcker till begravningen så kan en ansökan om bidrag göras hos dödsbohandläggaren efter att dödsboanmälan eller bouppteckningen är färdig. I Avesta kommun kan bidrag beviljas med högst 45 % av basbeloppet, avdrag görs för dödsboets tillgångar.

Kontakt

Dödsbohandläggare, telefon 0226- 64 50 37, 0226- 64 53 35

Relaterad information

Efterlevandeguiden.se finns bra information till dig som förlorat en närstående.

Senast granskad 01 juni 2017.