• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30
    Lunchstängt kl. 12.00–13.00

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta
    Besökstider:
    Måndag kl. 09.00–18.00
    Tisdag kl. 11.00–18.00
    Onsdag–torsdag kl. 09.00–18.00
    Fredag kl. 09.00–15.00

    Ställ en fråga

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Digitala välkomstskyltar vid riksväg 70

Vid de två infarterna till Avesta (riksväg 70), finns det digitala välkomstskyltar. På skyltarna kan både Avesta kommun och andra aktörer annonsera. Det är en jättefin möjlighet att berätta om allt positivt som händer i vår kommun.

Här nedan hittar du information och riktlinjer om vem som kan annonsera, vad det går att annonsera om, vad det kostar samt tekniska specifikationer.

Budskapens innehåll

  • - Budskapen ska i första hand stödja kommunens profilering inom sport, outdoor och Koppardalen.
  • - I krissituationer ges krisinformation på skyltarna.
  • - Budskapen får inte innehålla reklam för enskilda företag eller produkter, däremot för kommersiella evenemang.
  • - Företagsnamn får inte förekomma i någon form i annonseringen.
  • - Samhällsinformation från Avesta kommun prioriteras.
  • - Ska vara kortfattade, och i huvudsak vara baserade på bilder.
    - Samtliga evenemang ska vara införda i Avesta kommuns evenemangskalender.

Annonsörer

Annonsering kan bokas av Avesta kommun, politiskt obundna ideella föreningar och komersiella aktörer.

Perioder utan betalda budskap

De perioder då det inte finns annonseringsbudskap, införs följande:

  • - Kommunala, profilskapande budskap
  • - Kortare annonseringar av ideella arrangemang införda i Evenemangskalendern (www.visitsodradalarna.se). Urvalet sker i första hand utifrån Avesta kommuns profilområden, i andra hand eftersträvas en varierad mix av budskap.

Ansvar och uppdateringar

Avesta turistbyrå ansvarar för att ta emot beställningar, samt att införa annonseringen. Avesta Turistbyrå gör också urval i de fall detta krävs, i samarbete med kommunens informatör.

Beställare ansvarar för att leverera komplett material för annonsering, enligt följande tekniska specifikationer:

  • Storlek på bilden (pixlar): 320 x 176
  • Upplösning (dpi): 72
  • Filformat: jpg
  • Max antal tecken/teckenstorlek: Ingen begränsning i nuläget - men det ska vara väl läsbart.
  • Kontrast (text/bakgrund): god

Webbadresser och telefonnummer får inte förekomma (förutom www.avesta.se).

Avesta kommun erbjuder inte annonsproduktion.

Kostnad för annonsering

Politiskt obundna ideella föreningar, kommersiella aktörer samt kommunala besöksmål och verksamheter erbjuds följande annonsupplägg: - Kampanjtid om 3 veckor, med visning minst 7 dagar. Visningstillfällena är utspridda under hela kampanjperioden. 

Kostnaden uppgår år 2017 till 3000 kr exkl. moms per kampanjtid om tre veckor med årlig uppräkning enligt prisbasbeloppet. Kostnaden fakutreras beställaren. 

Avesta kommun förbehåller sig rätten att, för samhällsviktig information och vid eventuellt tekniskt funktionsfel bryta annonstiden. Fakturering sker då i förhållande till hur stor andel av bokad annonsering som visats. Beställaren får ingen kompensation för bruten annonsering.  

När byts budskapen?

Av Trafikverket har Avesta kommun tillåtelse att byta budskap en gång per dygn, nattetid.

Kontakt

Angående bokning och praktisk information kontakta Avesta Servicecenter.

Senast granskad 23 maj 2017.