• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta 

    Besökstider sommar 22 juni - 14 augusti:
    Måndag kl. 10:00-12:00, 13:00-16:00
    Tisdag kl. 11:00-12:00, 13:00-16:00
    Onsdag kl. 10:00-12:00, 13:00-16:00
    Torsdag kl. 10:00-12:00, 13:00-16:00
    Fredag kl. 10:00-12:00, 13:00-15:00

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Räddningsregion Bergslagen

Tillsammans för ett tryggare samhälle

Tisdag 12 maj 2020 klockan 10.00 startar Räddningsregion Bergslagen (RRB), en ny, gemensam, operativ ledningsorganisation för räddningstjänsterna i Värmlands län, Örebro län och delar av Dalarna, Västra Götaland och Västmanland. Syftet med RRB är att åstadkomma mer effektiv användning av resurser och därmed större förmåga och uthållighet att genomföra räddningsinsatser.

En rad stora händelser de senaste åren har visat att svensk räddningstjänst behöver organisera sig i större enheter för att öka sin förmåga att genomföra räddningsinsatser. Räddningstjänsterna i Värmlands län, Örebro län och delar av Dalarna, Västra Götaland och Västmanland bildar nu därför en gemensam operativ ledningsorganisation.

Räddningsregion Bergslagen omfattar 42 kommuner med 740 000 invånare. I området finns 17 räddningstjänster med 110 styrkor/stationer som årligen hanterar omkring 7 500 larm. Systemet bemannas gemensamt av de ingående räddningstjänsterna.

Varje räddningstjänst finns fortfarande kvar som egen organisation i sin kommun. Men det operativa samarbetet på ledningsnivå blir utökat och en integrerad del av varje räddningstjänst.

KARTA ÖVER RÄDDNINGSREGION BERGSLAGEN

Samarbete gällande räddningsledning och resurser

I korthet innebär Räddningsregion Bergslagen ett nära samarbete när det gäller räddningsledning och användning av resurser som brandmän, fordon och materiel. Detta ger de ingående räddningstjänsterna bättre förutsättningar att

  • snabbt få mycket resurser till en olycksplats
  • leda stora insatser
  • hantera samtidiga, komplexa och långvariga händelser.

Gemensam ledningscentral i Örebro

Ledning på skadeplats och i systemet som helhet bedrivs från en ny, gemensam ledningscentral på brandstationen i Örebro som är samlokaliserad med SOS Alarm. De ingående räddningstjänsterna bidrar till räddningscentralen på olika sätt.

SOS Alarm en viktig del i systemet

SOS Alarm är också en viktig del i systemet. Deras operatörer sköter utlarmningen och bidrar till att rätt resurser larmas till varje insats.

Södra Dalarnas Räddningstjänstförbund

Det nya samarbetet innebär att vi som kommunala räddningstjänster tillsammans höjer vår förmåga. Våra yttre ledningsfunktioner på skadeplats kommer att få bättre förutsättningar att agera och leda räddningsinsatser. Vi kommer dessutom kunna ta emot förstärkningsresurser samt lämna hjälp till andra regioner på ett bättre och mer samordnat sätt. Det känns spännande och intressant att få vara med i denna positiva utveckling av vår räddningstjänst.   

Mats Jansson, räddningschef
Södra Dalarnas Räddningstjänstförbund

Senast granskad 12 maj 2020.