• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta

    Öppettider:
    Måndag kl. 09:00 - 16:30
    Tisdag kl. 11:00 - 16:30
    Onsdag kl. 09:00 - 16:30 
    Torsdag kl. 09:00 - 16:30
    Fredag kl. 09:00-15:00

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Taxor och avgifter

Vi erbjuder ett flertal tjänster inom omsorgsförvaltningen och här hittar du årets taxor och avgifter. 

För att fastställa din avgift kan du lämna in en inkomstuppgift. Om du väljer att avstå från att lämna inkomstuppgift betalar du enligt gällande taxa.

Vi räknar fram ett avgiftsutrymme (betalningsförmåga) som är den högsta avgift som vi kan debitera.

Uträkningen av avgiftsutrymmet görs genom att dra bort förbehållsbeloppet och bostadskostnaden från din totala inkomst.

I förbehållsbeloppet ingår ett minimibelopp (fastställt av riksdagen) och eventuellt ett individuellt förbehållsbelopp. Minimibeloppet skall täcka utgifter för mat, hushållskostnader samt personliga behov inklusive läkarvård och medicin. Minimibeloppet för 2019 är:

Ensamstående:     5 249 kronor
Makepar/sambo:  4 435 kronor
Heldygnsomsorg: 5 067 kronor

Individuellt förbehållsbelopp är om du av särskilda skäl har ett varaktigt (över 6 månader) personligt behov som är större än normalfallet. Exempelvis högre matkostnad vid matleverans från kommunen, kostnad för God man. Kostnaden skall överstiga 200 kronor/månad.

Maxtaxa innebär att kommunen får ta ut högst 2 089 kronor per månad i avgift för hemtjänst, hemsjukvård, dagverksamhet och trygghetslarm. Om du endast har hemsjukvård är avgiften max 450 kronor per månad.

  

Rätt att överklaga

Du kan överklaga avgiftsbeslutet genom så kallat förvaltningsbesvär.

Autogiro

Om behov finns att betala avgifterna via autogiro, använd följande blankett "Anmälan autogiro".

Fullmakt

Om någon annan ska företräda dig i avgiftsfrågor, ska blanketten " Fullmakt för avgifter" användas.

Kontakt

Administrativ handläggare, 0226-64 50 00. Telefontid måndag-fredag kl.10.00-11.30

Senast granskad 19 mars 2019.