• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta

    Öppettider:
    Måndag, Onsdag, Torsdag kl. 09:00 - 18:00
    Tisdag kl. 11:00 - 18:00
    Fredag kl. 09:00 - 15:00
    Lunchstängt alla dagar kl. 12:00 - 13:00

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Taxor och avgifter

Vi erbjuder ett flertal tjänster inom omsorgsförvaltningen och här hittar du årets taxor och avgifter. 

För att fastställa din avgift ska du lämna in en  in en inkomstuppgift varje år till de administrativa handläggarna.

Vi räknar fram ett avgiftsutrymme (betalningsförmåga) som finns i din ekonomi för att betala avgift. Vi tar sedan hänsyn till vilka insatser som du har från oss och därefter avgörs din avgift. Uträkningen av avgiftsutrymmet görs genom att dra bort förbehållsbeloppet och bostadskostnaden från din  totala inkomstsumma. Avgiftsutrymmet är den högsta avgift som vi kan debitera för ovanstående tjänster.

I förbehållsbeloppet ingår ett minimibelopp (fastställt av riksdagen) och eventuellt ett individuellt förbehållsbelopp. Minimibeloppet skall täcka utgifter för mat, hushållskostnader samt personliga behov inklusive läkarvård och medicin. Minimibeloppet för 2018 är:

Ensamstående: 5 136 kronor
Makepar/sambo: 4 340 kronor
Heldygnsomsorg: 4 811 kronor

Individuellt förbehållsbelopp är om du av särskilda skäl har ett varaktigt (över 6 månader) personligt behov som är större än normalfallet. Exempelvis högre matkostnad vid matleverans från kommunen, kostnad för God man. Kostnaden skall överstiga 200 kronor/månad.

Maxtaxa innebär att kommunen får ta ut högst 2 044 kronor per månad i avgift för omvårdnad, hemtjänst, hemsjukvård, dagverksamhet och trygghetslarm

  

Rätt att överklaga

Du kan överklaga avgiftsbeslutet genom så kallat förvaltningsbesvär.

Autogiro

Om behov finns att betala avgifterna via autogiro, använd följande blankett "Anmälan autogiro".

Fullmakt

Om någon annan ska företräda dig i avgiftsfrågor, ska blanketten " Fullmakt för avgifter" användas.

Kontakt

Administrativ handläggare, 0226-64 50 00. Telefontid måndag-fredag kl.10-11.30

Senast granskad 12 juli 2018.