• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Socialtjänstens reception 0226- 64 53 44.

    Måndag-torsdag 08.00-16.00, fredagar 08.00-15.00. Lunchstängt samtliga dagar mellan 12.00-13.00

    Besöksadress: Markusgatan 25, Avesta

    Postadress: Box 23, 774 21 Avesta

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta

    Öppettider:
    Måndag kl. 09:00 - 16:30
    Tisdag kl. 11:00 - 16:30
    Onsdag kl. 09:00 - 16:30 
    Torsdag kl. 09:00 - 16:30
    Fredag kl. 09:00-15:00

    OBS! Sommartider 24 juni - 14 juli
    Måndag - Fredag kl. 13:00 - 15:00

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Misstanke om barn som far illa

Om du är orolig för hur ett barn har det så kan du kontakta socialtjänsten för att fråga om råd och/eller göra en anmälan. Du kan var mamma, pappa, granne, kompis eller någon annan som upplever oro för ett barn.

 

Ibland kan det vara bra att få prata med någon kring oron för ett barn/ungdom för att rådfråga om det finns skäl att göra en orosanmälan. Det är viktigt att du inte uppger ditt eller barnets uppgifter om du önskar vara anonym.

Socialtjänsten har en skyldighet att upprätta en orosanmälan om det framkommer att ett barn/ungdom far illa.

Anmälningsskyldighet

Alla som arbetar med barn och ungdomar har anmälningsskyldighet att kontakta socialtjänsten om de är oroliga för att något barn/ungdom riskerar att fara illa.

Personal med anmälningsskyldighet skickar in blanketten "Anmälan om oro" och kan inte vara anonym.  

Hur gör jag en anmälan om oro?

Du kan, som privatperson,  göra en anmälan muntligt via telefon: 0226-64 53 44 (Vardagar 08.00-16.30) eller skriftligt till

Socialtjänsten Avesta

Markusgatan 25

77430 Avesta 

Socialtjänsten vill få en tydlig bild kring oron för barnet/ungdomen och vill veta följande:

  • Vem gäller oron?
  • Vad är du orolig för?
  • Hur länge har du känt oro för barnet/ungdomen?
  • Tror du att det är akut fara för barnet/ungdomen? I såfall hur?
  • Känner barnet/ungdomen eller föräldrarna till att anmälan görs? 

Vad händer efter att en orosanmälan har gjorts?

När socialtjänsten har fått in en orosanmälan görs en skyddsbedömning omedelbart. Detta innebär att det bedöms om barnet/ungdomen är i akut fara eller inte. Om barnet är i akut fara ansvarar vi för dess säkerhet.

Under de närmsta två veckorna efter en orosanmälan görs en förhandsbedömning som innebär att man kontaktar och samtalar med barnet/ungdomen och vårdnadshavarna, enskilt för att få en bild av situationen. Inga andra kontakter får tas utöver ovan nämnda personer och anmälaren.

Därefter beslutas det om en utredning ska inledas eller inte. Om en utredning inte inleds avslutas ärendet.

Inleds utredningen ( lägg en länk till första sidan om utredning) ska denna påvisa om det är något som behöver bli bättre för barnet/ungdomen och även vilken typ av hjälp och stöd som kan erbjudas.

Återkoppling till anmälaren

Återkoppling innebär att informera om utredning inletts eller inte. Inga andra detaljer.

Återkoppling sker aldrig till privatpersoner utan enbart till de som har anmälningsskyldighet i sin proffesion dvs personal som arbetar med barn och ungdomar.

Om du som barn och ungdom behöver hjälp eller stöd, kontakta oss. Se kontaktrutan i övre högra hörnet.

Vill du veta mera ?  Koll på Soc

Senast granskad 27 juni 2019.