• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag klockan 08.00–16.30* 
    OBS! Fredag 30 april, Valborgsmässoafton, stänger telefonin klockan 15.00.
    E-post: servicecenter@avesta.se 
    Besök: Mån, Ons, Tor klockan 10.00-16.30, Tis klockan 11.00-16.30, Fre klockan 10.00-15.00.

    Obs! Max 20 besökare i lokalen, i max 15 minuter. 

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Hemtjänstprojekt i Horndal

Publicerad: 2018-04-03, kl 08.51

I september fick Horndals hemtjänst ett upppdrag gällande en förtroendemodell från omsorgsstyrelsen.

- Horndals hemtjänst fick uppdraget på grund av att gruppen önskade det samt att vi jobbar mycket i glesbygd och skiljer oss lite från de andra grupperna med avstånd till brukare mm. berättar Tove som är enhetschef för Horndals hemtjänst. 

En ung kvinna med blont hår pratar med en äldre dam med grått hår, de ser ut att ha roligt
Enhetschef Tove pratar med en dam på en bänk i solen.

I första hand har en kartläggning av brukarnas egna önskemål gjorts. Hemtjänstgruppen har utgått ifrån frågan "vad var viktigast för dem?" Efter att gruppen frågat runt så såg de att tiden var det viktigaste för de flesta av de dem hjälper.

Utifrån de fyra delar som de fått i uppdraget, vilka var, delaktighet, arbetstillfredsställelse, brukartid och kontinuitet, så har projektgruppen arbetat fram ett nyare sätt att arbeta. Målet är att alla ska känna sig delaktiga och ha arbetstillfredsställelse och samtidigt öka kontinuiteten och brukartiden.
 
Hemtjänstgruppen har delats in i två olika grupper, enheten har börjat med önskeschema samt uppdaterat sitt kontaktmannaskap och lagt rutter efter det. Kontinuiteten blir på det sättet högre eftersom man återkommer till samma brukare under sitt arbetspass och brukarna får träffa sina kontaktpersoner. Hela Horndals hemtjänstgrupp har på ett eller annat sätt varit delaktiga i införandet av projektet och nu ser de fram emot att se vilket resultat projektet kommer att ge.

- Jag vill tacka alla medarbetare för att ni gått in i detta med ett öppet sinne och positiv inställning, det är en förutsättning för gott resultat. Hos oss är det Laget före Jaget och brukaren är alltid i fokus. Projektet kommer att pågå till och med 2018-12-31 och vi kommer löpande att återkoppla hur det går. Berättar Tove, enhetschef på Horndals hemtjänst.