• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag klockan 08.00–16.30* 
    *OBS! Onsdag 12 maj stänger telefonin klockan 15:00.

    E-post: servicecenter@avesta.se 
    Besök: Mån, Ons*, Tor* klockan 10.00-16.30, Tis klockan 11.00-16.30, Fre klockan 10.00-15.00.
    * OBS! Onsdag 12 maj stänger vi klockan 15.00. Stängt torsdag 14 maj.

    Obs! Max 20 besökare i lokalen, i max 15 minuter. 

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Avesta kommun under Krisberedskapsveckan 8-14 maj

Publicerad: 2017-05-08, kl 07.31

Välinformerade och engagerade invånare är en viktig tillgång vid en samhällskris. Därför lyfter Avesta kommun krisberedskapsfrågor under vecka 19, 8–14 maj 2017.

Familj i sitt hus upplyst av stearinljus under ett strömavbrott, foto: Thomas Henrikson MSB
Under ett strömavbrott är det till exempel bra att ha stearinljus, powerbanks, kamin, ved och en radio med batterier. Foto: Thomas Henrikson MSB

Under krisberedskapsveckan sätter vi fokus på vad du själv kan göra och bidra med vid allvarliga samhällsstörningar. I hela Sverige pågår olika aktiviteter som handlar om hur du kan förbereda dig inför en situation som vänder din vardag upp och ner.

- Kommunen arbetar hela tiden med att förbättra möjligheten att hantera och förebygga samhällskriser, men i slutändan kommer den enskildas förmåga vara avgörande för hur bra man klarar sig när krisen kommer, säger Max Rupla, säkerhetssamordnare på Avesta kommun.

- Kommunens första fokus kommer att vara att ta hand om dom som inte har möjlighet till eget ansvar så som sjuka, gamla och barn, fortsätter han.

Tips från säkerhetssamordnaren

  • Du kommer kanske att behöva klara dig själva en tid, viktigast är dricksvatten, mat, värme och att kunna ta emot viktig information.
  • Rätt förberedd kan du även hjälpa andra. Information, filmer och checklistor finns på dinsäkerhet.se och Avesta kommuns webbplats.
  • Boka en utbildning i hemberedskap med Civilförsvarsförbundet, erbjudandet gäller t.ex. idrottsklubbar, intresseföreningar och bostadsföreningar m.m. Kontakt: Lena Sköld 070-325 63 63 eller Mats Hogby 070-656 56 18.

Detta händer i Avesta under Krisberedskapsveckan 2017

  • Utställning med Civilförsvarsförbundet/Frivilliga resursgruppen på Kungsgatan 32 (bibliotekets lokaler) tisdag-fredag.
  • Utställning på Avesta Galleria lördag 10.00-14.00
  • Utställning på Ica Horndal fredag-lördag.
  • Elever som läser svenska för invandrare får en föreläsning med Civilförsvarsförbundet
  • Information på Avesta kommuns webbplats, exv. informationsfilmer med Heidi "Armbryterskan från Ensamheten" Andersson

Utställning Kungsgatan 32

  • tisdag klockan 15.00-19.00
  • onsdag-fredag klockan 9.00-11.00 och 15.00-18-00

Utställning ICA Horndal

  • fredag klockan 15.00-18.00
  • lördag klockan 10.00-13.00

Bakom krisberedskapsveckan står MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, som genomför veckan tillsammans med länsstyrelserna och landets kommuner.