• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag klockan 08.00–16.30.
    E-post: servicecenter@avesta.se 
    Besök: Mån, Ons, Tor klockan 10.00-16.30, Tis klockan 11.00-16.30, Fre klockan 10.00-15.00.

    Ställ en fråga

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Bokleveranser till coronas riskgrupper och äldre

Publicerad: 2020-04-17, kl 14.51

En av de branscher som fått stryka på foten i dessa coronatider är kulturen. Konserter och teaterföreställningar har fått ställas in. Men nu vill Avesta bibliotek råda bot på kultursvälten genom att leverera kulturell spis direkt hem till personer som är över 70 år eller ingår i Covid-19:s riskgrupper.

Therese Hedberg är bibliotekarie i Avesta
Therese Hedberg på Avsta bibliotek initierade bokleveranser till äldre och personer i Covid 19:s riskgrupper

- Vi ser en minskning av besök på våra bibliotek som bland annat beror på att personer ur målgruppen 70+ har rekommenderats att stanna hemma. Det innebär att en stor del av våra regelbundna besökare inte kan komma till oss just nu, säger Therese.

Så när inte besökarna kan komma till biblioteket kommer biblioteket hem till läsarna. När biblioteket fick frågan ifall de med Frivilliga Resursgruppens hjälp kunde köra ut böcker till dem som måste stanna hemma, så kändes det självklart att göra. Allra helst som biblioteken just nu undviker att samla personer till föreläsningar, familjeaktiviteter och bokcirklar.

Strax före påsk startade Handlingshjälpen i Avesta, som innebär att personer som är äldre än 70, men också andra personer i riskgrupper, kan beställa mat och förnödenheter genom att ringa kommunen. Men nu är det alltså också möjligt att beställa böcker på biblioteket.

Intresserade som tillhör den utvalda gruppen ringer 0226 645186 mellan kl 11-18 måndag till fredag, eller mejlar bibliotek@avesta.se med sin beställning.

- Läsning fyller många olika funktioner i människors liv. Det kändes helt rätt och  jättebra att göra något som kan vara meningsfullt för dem som måste stanna hemma, säger Therese som menar att i den visshet vi lever i och som skapat en sorts förlamning med svårigheter att planera framåt, framstod den här servicen vara ett behov som biblioteket kunde fylla. 

Konkret handlar det här om en utökad biblioteksservice där den lässugne helt enkelt ringer biblioteket och gör en beställning på vilken eller vilka böcker den skulle vilja läsa. Böckerna körs sedan ut av Frivilliga Resursgruppen.  Utkörningen sker en gång i veckan – på torsdagar.

Den här servicen har funnits tidigare men intresset minskade. Tanken har funnits att återuppta servicen, men inte blivit av. I och med coronasmittan gick det fort mellan beslut och aktiv handling.

- De femton första hushållen har fått en bokleverans.  Det är fler som har anmält sitt intresse och vi är i färd med att kontakta dem och göra upp om vad bokpåsen ska innehålla. Efter varje samtal har jag känt mig glad.  Många uttrycker uppskattning att vi startar hemleveransservice. Jag känner mig nöjd att vi kunnat göra denna satsning. 

Det som efterfrågas mest är skönlitteratur, inklusive deckare, berättar Therese som tillägget:

- Jag är även imponerad av Avesta Frivilliga Resursgrupp som mobiliserar på ett så proffsigt, engagerat och organiserat sätt.