• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30
    Lunchstängt kl. 12.00–13.00

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta
    Besökstider:
    Måndag kl. 09.00–18.00
    Tisdag kl. 11.00–18.00
    Onsdag–torsdag kl. 09.00–18.00
    Fredag kl. 09.00–15.00

    Ställ en fråga

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Hemtjänst

Hemtjänsten arbetar för att du ska få hjälp med ditt fortsatta boende hemma. Du ska få rätt stöd för att klara av så mycket som möjligt på egen hand och hjälp med det du behöver.

Du som har behov av hjälp i hemmet i form av hemtjänst ansöker om bistånd genom att i första hand fylla i blanketten förenklad handläggning  och skicka denna till kommunens biståndshandläggare.

Vid ifyllande av "förenklad handläggning" kan du endast ansöka om trygghetslarm, matdistribution, städning, tvätt och inköp.

Vid utökat behov med personlig omvårdnad kontaktar du kommunens biståndshandläggare för ett hembesök och ett samtal om ditt individuella behov.

Din ansökan utreds och därefter beslutar biståndshandläggare vilka typer av insatser som beviljas. Biståndet är avgiftsbelagt.

Insatser som kan beviljas utifrån behov är:

  • Ärenden på apotek, bank, inköp mm
  • Personlig omvårdnad – detta kan vara sjukvård som bedöms som egenvård exempelvis rörelseträning, hjälp med stödstrumpor. Övrig hjälp som kan ingå är hjälp med hygien, av- och påklädning, frukost, enklare kvällssysslor, sängbäddning, blomvattning, bära ut sopor, promenader mm.
  • Trygghetslarm – installeras i ditt hem och du får en larmklocka att bära på dig. Du larmar vid behov av hjälp och kontaktas av hemtjänstgruppen. Du framför ditt hjälpbehov och därefter få du hjälp/besök dygnet runt. Vid akuta sjukvårdsbehov ring 112.
  • Nattpatrull – hemtjänstpersonal finns tillgängliga dygnet runt.
  • Matdistribution – hemleverans av tillagade måltider som du bokar och väljer själv. Matlådorna tillagas av Skogsgläntans kök och levereras kylda hem till dig, 3 gånger i veckan. Du kan även beställa specialkost och välja mellan halvt eller helt matabonnemang. Vid beställning av matabonnemang dröjer det 3 veckor innan tjänsten påbörjas. Uppsägningstid av pågående abonnemang är 2 veckor.
  • Tvätt - innebär maskintvätt och strykning av kläder, handdukar, gardiner, dukar och sängkläder. Handtvätt och mangling ingår inte. Tvätten hämtas och lämnas i din bostad. Du kan beviljas tvätt var fjortonde dag.
  • Städning – i bostaden på max 2 rum och kök, var tredje vecka. Städning av källare, vind och fönsterputsning ingår inte. Om du lever under äktenskapsliknande förhållanden övergår städningen till denne.
  • Ledsagning – stöd att ta dig till och från olika aktiviteter.

När du beviljats hemtjänstinsatser innebär det att:

  • En låskåpa monteras vid låset på din ytterdörr. Vi använder oss av en nyckelfri låshantering vilket innebär att vi öppnar din dörr med en mobiltelefon.
  • Du lämnar ut en nyckel till din bostad som vi förvarar i ett säkerhetsskåp och används vid tekniskt fel av den nyckelfria hanteringen.
  • En dosa installeras i ditt hem där personal som besöker dig registrerar vad de gjort och hur länge de varit hos dig.
  • All personal som kommer hem till dig bär legitimation.
  • Vi har tystnadsplikt.

Kontakt

Biståndshandläggare genom Avesta kommuns växel, tel: 0226-64 50 00, måndag, tisdag, torsdag och fredag, kl 08.30-09.30

Senast granskad 08 maj 2017.