• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta 

    Besökstider:
    Måndag kl. 09:00-16:30
    Tisdag kl. 11:00-16:30
    Onsdag kl. 09:00-16:30
    Torsdag kl. 09:00-16:30
    Fredag kl. 09:00-15:00

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Entreprenörs-forskare föreläste på Kvinnors frukost

Publicerad: 2019-05-29, kl 17.45

Inom ramen för nätverket Kvinnors företagande bjöds forskaren Natasha Webster in till Avestas Företagardagar, för att delge sina tankar kring kvinnors företagare och entreprenörskap.     

Det blev en spännande beskrivning av forskningsresultat men också spontana vittnesbörd från de närvarande, kvinnliga företagarna.

- Entreprenörskap är berättelsen om vad som händer lokalt, sa Natasha Webster. Namnet på företaget berättar ofta en hel del om vem som står bakom.

Men eftersom de flesta företagare är män, är det också deras historia som därmed berättas. Den gängse bilden är att en entreprenör är en man. De flesta risktagande och kreativa personerna och innovatörerna är män. Men därmed inte sagt att det inte också stämmer på kvinnor.

- Men kön har betydelse för vem som blir entreprenör. Det visar forskningen, sa Natasha och gav några statistiska exempel:

- En tredjedel av entreprenörerna i Sverige är kvinnor. Det är exempelvis kvinnorna som dominerar enmansjobben. Ändå går bara en procent av riskkapitalet till svenska, kvinnliga företagare.

Kanske det är anledningen till att många kvinnor har en anställning vid sidan om företaget. Jämför man också svenska kvinnor med utlandsfödda kvinnor är företagandet betydligt vanligare bland den senare gruppen, trots att det är svårare för dem att starta företag.

Varför startar då kvinnor företag? Ja, enligt Natasha Webster handlar det bland annat om nya arbetsområdet. Kvinnor sätter fokus på vad kvinnor behöver.

Varför är det då inte fler kvinnor som vågar?

- Därför att det behövs mod att starta företag. Att tro på sig själv och sin idé. Men viktigt är också hur vi i samhället ser på kvinnliga företagare, sa Natasha.

Bland åhörarna noterades också att de allra flesta UF-företagen (Ung företagsamhet) drivs av unga kvinnor. Men i vuxen ålder är det likafullt pojkarna och männen som tar över initiativet.

- Kan bero på att 60 % av kvinnorna börjar studera. Och många tror att dom inte kan driva företag, sa Natasha.

Den villfarelsen tog dock en av mötets många, kvinnliga besökare död på:

- Jag vill inget annat än att jobba. Jag är aldrig sjuk. Jag vill driva mitt eget företag. Jag har klarat mig själv i hur många år som helst. Men jag – som kvinna - måste förklara mig och försvara varför jag vill hyra en lokal och jag måste ha en man för att fixa en telefon. Det gör mig så arg!