• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag klockan 08.00–16.30* 
    OBS! Fredag 30 april, Valborgsmässoafton, stänger telefonin klockan 15.00.
    E-post: servicecenter@avesta.se 
    Besök: Mån, Ons, Tor klockan 10.00-16.30, Tis klockan 11.00-16.30, Fre klockan 10.00-15.00.

    Obs! Max 20 besökare i lokalen, i max 15 minuter. 

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Avesta upp 64 platser i  ranking om Företagsklimat

Publicerad: 2019-09-24, kl 16.55

Avesta klättrar i Svenskt Näringslivs ranking Företagsklimat. Efter ett tapp förra året, är kommunen tillbaka på 138:e plats. En klättring med hela 64 platser.
Det sammanfattande omdömet på företagsklimatet i Avesta kommun har fått betyget 3,6, på en skala 1 till 6. Det är Avestas bästa resultat sedan 2006.

- Det är både roligt och välförtjänt. Det finns en bra anda i Avesta och en positivitet. Vi gör saker dessutom tillsammans både näringslivet och kommunen. Extra kul att vi går framåt på nästan alla parametrar, säger kommunalrådet Lars Isacsson.

Grafen visar Avestas höjda placerin gi företagsrankingen.
Avesta klättrar och visar poängmässigt en så hög siffra som man inte gjort sedan 2006 i årets enkät av Företagsklimat.livsranking.

Svenskt Näringslivs årliga mätning av företagsklimatet i landet, bygger på intervjuer med både företagare och politiker. Frågorna som ställs handlar om allt från kontakter mellan företagare och kommunen till myndighetsutövning men också om attityder till företagande från såväl tjänstemän som allmänhet och media. I rankingen mäts också information och dialog, om kompetensförsörjning men också brottsligheten mot företag. Företagsklimatet är alltså en summering av kontakter med institutioner, och de attityder, regler och kunskaper som möter företagaren i vardagen.  

Totalt sett tillhör Avesta de 12 kommuner i landet som klättrat snabbast i rankingen jämfört med mätningen från i fjol. I de områden som Avesta fått bäst betyg i, och därmed också bästa rankingen, handlar framför allt om service till företag, kommunpolitikernas attityder till företagande och tele- och IT-nätet. De tre områden som Avesta fått sämst ranking enligt enkätfrågorna handlar om tillgången till kompetens samt allmänhetens och medias attityder till företagande.

- Vi är givetvis glada över det högre omdömet och den bättre placering i rankinglistorna, men vi är absolut inte nöjda. Vi vill klättra högre, säger näringslivschef Anders Åkerström som fortsätter:

- Företagsklimatet är en viktig fråga för Avesta kommun och vi har ett stort fokus på bl.a. bemötandet till företag och invånare.

Det här är andra gången som Avesta kommun klättrar rejält i rankingar rörande företag och näringsliv. Tidigare i år placerade sig Avesta på sjätte plats i landet i Sveriges Kommuner och Landsting så kallade Insiktsmätning – en enkät som ställer frågor till företag som haft direkt kontakt med kommunens myndighetsutövande tjänstemän. Svenskt Näringslivs nu aktuella resultat styrker alltså bilden av en kommun på frammarsch.

- Ja, äntligen. Det är fantastiskt roligt att se att det efter flera års medvetet arbete nu gett resultat. Etableringar som Biltema, Jula och Dollarstore visar också att vi är på rätt väg, säger kommundirektör Anders Friberg som också gärna lyfter medarbetarnas roll:

- Ja, jag vill rikta ett speciellt tack till alla medarbetare. I det sammanhanget är det extra glädjande att se att vi också stigit i enkätundersökningen på frågan om attityder till våra kommunala tjänstemän.